štvrtok 19. júla 2018

PREČÍTANÉ ZA JÚN 2018 // MINIRECENZIE


Už minulý mesiac som spomínala, že to u mňa s čítaním nebola v poslednej dobe žiadna sláva a v júni sa to prejavilo naplno. Ešte týždeň pred koncom mesiaca som nemala prečítanú ani jednu knihu, tak som sa posledný týždeň odhodlala k vrcholnému výkonu a prečítala som aspoň tieto štyri. Čo robíte vy, keď vás postihne čítacia kríza? (Lebo ja sa utápam v sebaľútosti a prokrastinujem.)

1. Everlost (Skinjacker #1) - Neal Shusterman


Počet strán: 320
Žáner: fantasy
Dátum vydania: 2006
Hodnotenie na GR: 3,95/5*
Moje hodnotenie: 3,5/5*

Shusterman je u nás známy ako autor série Uvoľnení (cz Unwind: Bez šance) alebo novej dystopickej série Smrtka (Scythe - v slovenčine vyjde v novembri 2018). Obe som čítala aj so všetkými pokračovaniami, ktoré v origináli zatiaľ vyšli a vždy som bola nadšená. Tak som si povedala, že skúsim od neho niečo trošku iné, nie dystopické a viac pre deti. Everlost je veľmi zvláštna kniha. Je o krajine, do ktorej sa niekedy dostanú deti po smrti. Príbeh sa začína, keď sa sem dostanú aj Allie a Nick, ktorí zomreli pri autonehode. Čitateľ tak sleduje ich zoznamovanie sa s týmto novým svetom a s jeho pravidlami. Ktoré sú zvláštne a je vidno, že autorova fantázia nemá žiadne hranice. Zaujímavé bolo, že hoci je kniha dosť temná (je predsa z veľkej časti o smrti a umieraní), niektoré jej časti sú dosť vtipné. Ak máte radi literatúru pre mladších čitateľov, určite nebudete sklamaní.

2. Jepice (The Mayfly) - James Hazel


Počet strán: 432
Žáner: krimi, thriller
Dátum vydania: 2017
Hodnotenie na GR: 4,03/5*
Moje hodnotenie: 3/5*

Mám pocit, že je čím ďalej, tým ťažšie nájsť solídne krimi, ktoré by nebolo plné žánrových klišé a plytkých postáv. Kniha Jepice to sčasti prekonala, no nie tak úplne. Hlavnou postavou je londýnsky právnik, Charlie Priest, ktorý sa zapletie do prípadu prepojeného s druhou svetovou vojnou a tajnými spoločnosťami. Moju celú recenziu nájdete TU.






3. Doll Bones - Holly Black


Počet strán: 244
Žáner: middlegrade, dobrodružné
Dátum vydania: 2013
Hodnotenie na GR: 3,7/5*
Moje hodnotenie: 4/5*

Presne ako pri knihe Everlost, aj túto knihu som zobrala do rúk hlavne kvôli tomu, že som poznala autorku a jej knihy sa mi páčili. Holly Black nedávno vydala knihu Cruel Prince (v češtine vyjde v marci 2019), ktorá tak mierne rozvírila vody v oblasti YA fantasy literatúry, lebo bola dobrá a dala by sa označiť za až také Game of Thrones s vílami, kvôli množstvu dejových zvratov a nečakaných smrtí hlavnejších postáv. Doll bones síce nie je o vílach a je to middlegrade (pre mladších čitateľov), čo väčšinou nevyhľadávam, no kniha ma príjemne prekvapila. Dej sa sústreďuje okolo troch detí, ktoré sa vydajú na dobrodružnú cestu - pochovať strašidelnú bábiku, v ktorej sídli duch mŕtveho dievčaťa. Je to celé také atmosferické a pri čítaní si s nostalgiou zaspomínate na detstvo. Okrem toho je kniha nádherne ilustrovaná a veľmi "burtonovská" - aj vizuálom aj celkovou atmosférou.

4. Stroj času (The Time Machine) - H.G. Wells


Počet strán: 118
Žáner: scifi, klasika
Dátum vydania: 1895
Hodnotenie na GR: 3,88/5*
Moje hodnotenie: 3,5/5*

Stroj času je nestarnúca scifi klasika, pri čítaní ktorej človek takmer neverí, že vyšla ešte v 19. storočí. Príbeh je o vedcovi, ktorému sa podarilo zostrojiť stroj času a svojím priateľom rozpráva príhody z jeho cesty do ďalekej budúcnosti a o stave spoločnosti v tomto období. Na spôsobe písania určite vek knihy poznať, je tam málo dialógov a dosť formálny jazyk, no na druhej strane vás určite prekvapí vedecká a filozofická stránka diela. V rámci klasickej literatúry sa táto kniha určite oplatí prečítať.





Počet prečítaných kníh: 4 (shame)
Najobľúbenejšia kniha: Doll Bones
Najmenej obľúbená kniha: Stroj času (ale nebol zlý!)
Klasika mesiaca: Stroj času

Čo ste čítali vy? Zaujalo vás niečo z môjho zoznamu? Dajte mi vedieť!

1 komentár:

  1. Žiadnu z týchto kníh som nečítala, ale Everlost znie naozaj zaujímavo...
    Ja som prečítala 8 kníh, čím sa ale nemôžem nejak chváliť, lebo za predošlých 5 mesiacov som prečítala presne toľko... ale dokopy :´D tento rok u mňa rozhodne nie je najproduktívnejší, čo sa čítania číta :D

    OdpovedaťOdstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.