piatok 29. júna 2018

JEPICE (THE MAYFLY) - JAMES HAZEL // RECENZIA

Zmasakrované tělo v lese. Pečlivě vypracovaný plán vraždy. A sedmdesát let, které obě události dělí.

Charlie Priest, bývalý policejní vyšetřovatel a nyní prestižní londýnský právník, se stane obětí útoku. Ve vlastním bytě ho přepadne muž, který se vydává za policistu a dožaduje se jakýchsi tajných dat. Priest mu je ale dát nemůže, protože je nemá, a jen díky zkušenostem z policejní služby dokáže o vlásek uniknout smrti.
Krátce nato se v Priestově kanceláři objeví bohatý a vlivný podnikatel Kenneth Ellinder, aby si ho najal k vyšetřování rituální vraždy svého syna. Vzápětí vyjde najevo, že zavražděný mladík byl oním záhadným útočníkem a Priest je tudíž jedním z posledních lidí, kteří ho viděli živého. Musel mladý Ellinder zemřít, protože nedokázal získat to, pro co si přišel?

Kniha Jepice je typickým zástupcom svojho žánru - prináša všetky jeho aspekty, ktoré milujeme čítať - napätie, tajomnú atmosféru a akciu, no bohužiaľ trpí aj jeho nedostatkami, hlavne žánrovým klišé a nie príliš prepracovanými postavami. Celkovo si však vo svojom žánri táto kniha vydobyla zaujímavú pozíciu.

Asi najoriginálnejším aspektom knihy je zaujímavé prelínanie dvoch dejových línií v prítomnosti a v období tesne po skončení Druhej svetovej vojny. Čiže na svoje si určite prídu priaznivci historickej fikcie. Tieto flashbacky do minulosti ma bavili skoro najviac, postavy boli zaujímavé a celé to malo trošku špiónsku atmosféru (procesy s nacistickými doktormi, nový druh jedu), čo sa do krimi perfektne hodilo, a napriek tomu som sa ešte s ničím podobným v tomto druhu knihy nestretla. Dejová línia zo súčasnosti bola o čosi viac predvídateľná. Pravdepodobne najlepšia časť knihy je začiatok a scéna, ktorá sa spomína už v anotácií, kde je Charlie Priest napadnutý vo svojom byte. Je to napísané podrobne a scéna je veľmi akčná a v tomto momente knihu nebudete môcť odložiť. Potom sa síce všetko zamotáva, no autor sa uchyľuje k množstvu žánrového klišé, čo vám bude vadiť, ak čítate väčšie množstvo podobných kníh. Od typickej situácie, v ktorej je v ohrození niekto blízky detektívovi (Sova - Samuel Bjork, Snehuliak - Jo Nesbo, Havranie dievča - Erik Axl Sund, ...) až po zaručene "šokujúce" odhalenie na konci - od tejto dejovej línie veľa originality nečakajte. Ak však práve toto sú veci, kvôli ktorým máte tento žáner radi, vaše očakávania budú naplnené.

Čo sa týka postáv, tak tu sa mohol autor kľudne vyhrať o niečo viac. Charlie Priest je typický hrdina detektívneho krimi románu - je príťažlivý a inteligentný, s temnou minulosťou, ktorá ho pomaly doháňa. Má problém nadväzovať bližšie vzťahy, čo pramení z jeho naštrbených vzťahov vo vlastnej rodine - jeho brat je usvedčený sériový vrah vo výkone trestu. Čo bola škoda, že táto postava nedostala viac priestoru, lebo bola najzaujímavejšia - teda aspoň pre mňa. Ale možno sa dočkáme v pokračovaní série, lebo ako sa zdá, autor s Charliem Priestom zamýšľa ešte mnoho.

Ostatné postavy boli tiež až príliš typické a akoby vybrané z príručky s názvom "Ako napísať detektívny román - ľahko a rýchlo". Charlieho pravou rukou je mladučká a príťažlivá Georgie, ktorá je síce extrémne inteligentná, no zároveň aj dosť naivná (aby mal samozrejme Charlie koho zachraňovať). Potom tu máme Charlieho exmanželku, ktorá ho samozrejme nenávidí, a milostný object, Jessicu, ktorá je typicky bondovská - vysoká, krásna a emočne nedostupná. A aký by to bolo krimi bez diabolského policajného šéfa, ktorý nášmu hrdinovi bráni v každom kroku jeho súkromného vyšetrovania a hádže mu pod nohy všetky možné polená? Lebo aj toho tu máme. A mohla by som pokračovať, no myslím, že predstavu máte vytvorenú. Táto kniha je rozhodne hnaná dejom a nie postavami, no napriek tomu by som v ďalších častiach rada videla väčší vývoj postáv a nejaké tie úrovne ich charakterov.

Ak ste priaznivcom krimi a hľadáte ľahké čítanie, Jepice určite stoja za zváženie. Kniha vyšla v češtine v roku 2018 vo vydavateľstve Domino.