nedeľa 14. augusta 2016

DEDIČKA OHŇA - RECENZIA (Sarah J. Maas) + ORIGINALITA V KNIŽNÝCH SÉRIÁCH

Málokedy recenzujem konkrétne časti knižnej série, no v prípade Dedičky ohňa, tretieho pokračovania série Trón zo skla, som musela urobiť výnimku. Táto kniha je totiž v mnohých ohľadoch úplne výnimočná. A skvelá.

Pri sériách je nesmierne zložité udržať si originalitu každej časti. Týmto problémom trpí sčasti aj Harry Potter (aj keď mi puká srdce priznať si to) - s výnimkou Väzňa z Azkabanu a Darov smrti má každá časť veľmi podobnú dejovú krivku - nástup do školy, školský rok s bežnými problémami a súboj s Voldemortom na konci. Nieže by mi to teda vadilo, hlavne keď Harry bol mojou prvou sériou, no keď pravidelne čítam rôzne série, začínam si všímať vzorce a podobnosti, ku ktorým bývam omnoho viac kritická. Hlavne keď sa netýkajú iba deja, ale aj motívov a v podstate celej stavby knihy. Napríklad Cassandra Clare, ktorá napísala z prostredia Tieňolovcov už 13 kníh (6 kníh v sérií Nástroje smrteľníkov, trilógia Pekelné stroje, Príbehy z akadémie Tieňolovcov, Magnus Bane kroniky, Kódex tieňolovcov a najnovšia prvá kniha v novej sérií - Lady Midnight), má špeciálne v obľube tému zakázanej lásky a pocity viny. Čo by nebol až taký problém, keby tieto témy neboli kľúčovými v každej jednej knihe, až je vývoj deja vďaka tomu takmer predvídateľný. Rovnako u nej často môžeme vidieť motív obety v závere knihy. 

Práve preto je také osviežujúce vidieť, čo robí Sarah J. Maas v sérií Trón zo skla a prečo je práve táto séria taká skvelá. Každá kniha jej kniha je originálna. Pritom som ju začínala čítať s miernym skepticizmom a až do záveru prvej knihy som zostávala nie úplne presvedčená. No potom Sarah v závere urobila niečo absolútne netypické pre hlavné hrdinky - nechala Celeanu zobrať svoj osud do vlastných rúk, bez toho aby bola v romantickom vzťahu.
reaction 90s what pete and pete pete pete
Presne tak! Sarah zbúrala gýčové "Happily ever after" a zato jej tlieskam. Druhá kniha v poradí, Koruna z temnoty, ma spočiatku trošku sklamala romantickou zápletkou, no finále si opäť získalo moju plnú pozornosť. A potom prišla Dedička ohňa.

Z jednej dejovej línie sa zrazu stali tri a kniha dostala takmer nádych Hry o tróny, ktorá je písaná z pohľadov viacerých postáv z rôznych prostredí. Tu máme už známu dejovú líniu Celeany, PLUS novú postavu - Manon Blackbeak a jej dejovú líniu plnú čarodejníc. Dokonalé. 
FOX International Channels the simpsons reaction kiss perfect
Posledná tretia dejová línia sleduje Chaola a Doriana. Čiže Sarah vyhodila pravidlá von oknom a v tretej časti série úplne zmenila štruktúru knihy, čo bol bezpochyby riskantný ťah (veď načo meniť niečo, čo funguje?), no podľa mňa sa vyplatil.

Okrem novej štruktúry knihy stretávame aj nové postavy - už spomínaná Manon je moja obľúbená časť knihy (jej časti ma bavili viac ako Celeanine), no nie je jediná- napríklad taký Rowan je tiež zaujímavá postava s emočnou hĺbkou a neviem sa dočkať, čo nám o ňom Sarah povie v ďalšej časti série.

Ďalšou odlišnosťou knihy je, že neobsahuje takmer žiadne romantické elementy, čo je v porovnaní s predchádzajúcimi časťami (ktoré miestami pôsobili trošku ako telenovela) šokujúce. A opäť nám to ukazuje autorkinu všestrannosť. Ja osobne romantiku v knihách veľmi nemusím, takže toto bolo ako hudba pre moje uši... alebo oči?
maya rudolph thinking hmm intellectual thoughful
Celkovo je kniha viac na high fantasy stránke žánru ako predchádzajúce časti série a KONEČNE sa Celeana prejavila a vyšla zo svojej ulity. Konečne sa dozvedáme viac o jej minulosti a v rámci charakteru prešla obrovským posunom, čo je pre čitateľa zaujímavé sledovať.

Preto veeľmi odporúčam dať šancu tejto sérií, či už máte radi romantiku, fantasy alebo jednoducho knihy a zaujímavé postavy - určite nebudete sklamaní. Rovnako odporúčam autorkinu novšiu sériu - Na dvore z tŕňov a ruží, ktorá je napísaná na motívy rozprávky Kráska a zviera a tiež patrí k tomu najlepšiemu, čo vám súčasná Young Adult literatúra môže ponúknuť.

Čo hovoríte na Dedičku ohňa vy?



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.