nedeľa 28. mája 2017

FLAME IN THE MIST - RENÉE AHDIEH // RECENZIA

Novinka od autorky série Pomsta a Rozbřesk, Renée Ahdieh, je prerozprávaním rozprávky Mulan a zaraďuje sa teda k momentálne veľmi populárnym retellingom ako Na dvore z tŕňov a ruží (Kráska a zviera), Roseblood (Fantóm opery) alebo Cinder (Popoluška). Retellingy nás lákajú svojou rozprávkovou atmosférou a známou zápletkou, no vzbudzujú čitateľovu zvedavosť ohľadom spôsobu, akým autor zachová originalitu svojho príbehu. A Renée Ahdieh to dokázala perfektne.

Sedemnásťročná Mariko je na ceste do paláca, kde má stretnúť svojho snúbenca, ktorého jej vybrali rodičia a ona z toho nie je vôbec nadšená. Jej skupinu však napadnú banditi so zjavným cieľom - nenechať Mariko nažive. Jej sa však podarí ujsť do lesa plného nástrah, kde jediným spôsobom ako prežiť a nevzbudzovať pozornosť je vystupovať ako chlapec. No Mariko chce viac ako prežiť - jej cieľom je zistiť, kto stál za útokom a najlepším spôsobom ako to urobiť je infiltrovať sa do radov spomínaných banditov. Zvládne to?

Autorka veľmi zaujímavo zobrazila postavenie hlavnej ženskej hrdinky v spoločnosti a jej rozhodnutia. Mariko je veľmi silná ženská postava, ktorá svoju silu prezentuje nezávisle na iných postavách a bez potreby degradovať mužov. To je prekvapivé, lebo knihy, ktoré sa prezentujú ako "feministické" toho často dosahujú práve znevažovaním mužov všeobecne alebo vytvorením negatívnej mužskej postavy, ktorá funguje ako oponent hrdinky a vytvára kontrast medzi hrubým a nespravodlivým svetom mužov a odvážnym a nedoceneným svetom žien. A Renée Ahdieh krásne búra tento stereotyp, za čo jej tlieskam. A nielenže ukazuje spôsoby, akými môže byť žena silná nezávisle na vonkajších faktoroch, ale ukazuje to na viacerých postavách a pristupuje takmer k filozofickým otázkam, čo je pre YA takmer nevídané.

Aby sme nezostali iba pri ženských hrdinkách, mužské postavy v ničom nezaostávajú. Časť príbehu je písaná z pohľadu brata Mariko, Kenshina, ktorý je tzv. Drak z Kai, slávny a silný samuraj. Jeho primárnou motiváciou v deji je strach o sestru a snaha zachrániť ju, no čitateľ uvidí aj jeho jemnejšiu stránku vo vzťahu k nenaplnenej láske, ktorá bola zakázaná kvôli sociálnemu statusu. Jeho vzťah k otcovi tiež prechádza zaujímavým vývojom a odporúčam ho pri čítaní sledovať.

Avšak najviac prepracované mužské postavy boli práve spomínaní banditi, členovia tzv. Čierneho klanu, o ktorom Mariko počula len to najhoršie. A práve na tomto príklade autorka spracováva tému predsudkov. Viac k tomu kvôli spoilerom neprezradím.

Ak máte radi romantické zápletky, tak Flame in the Mist vás tiež nesklame, no romantická línia rozhodne nie je v príbehu primárna. Je tam, je milá a krásna, bez akéhokoľvek klišé a bez toho, aby pôsobila umelo. Čomu znova tlieskam.

Ďalšou krásnou časťou knihy je jej prostredie a atmosféra. Autorka nádherne zobrala prostredie feudálneho Japonska, s mnohými japonskými slovami a názvami, ktoré nájdete v slovníku v zadnej časti knihy, no rozhodne nie je nevyhnutný, lebo význam týchto slov sa dá ľahko pochopiť z kontextu. Japonský folklór má v príbehu tiež svoje miesto a dopĺňa tak rozprávkovú atmosféru.

Štýl písania a formálna stránka knihy mi tiež maximálne vyhovovali, rozprávač je vševedúci v tretej osobe, centrom príbehu je niekoľko postáv a niekoľko dejovým línií, ktoré sa postupne prelínajú. Súčasťou sú aj citáty o ceste bojovníka, ktoré sú tiež veľké plus.

Túto knihu rozhodne odporúčam, ak máte radi retellingy alebo Japonsko a jeho kultúru, aj ak vám väčšinou YA nesedí. Hlúpe a naivné hrdinky tu nenájdete, ani žiadne iné žánrové klišé.

Stručne o knihe

Názov: Flame in the Mist