sobota 23. septembra 2017

KTORÁ KNIHA VO VÁS PREBUDILA LÁSKU K LITERATÚRE? // BLOGTOUR ALEBO SPOVEĎ AUTOROV


Vždy, keď sa s niekým bavím o knihách, zaujíma ma, ktorá kniha v danom človeku prebudila lásku k literatúre. Alebo túžbu čítať viac. Pre mňa to bol Harry Potter. Doteraz si pamätám, ako som túto knihu dostala k 11. narodeninám, a hneď ako som ju dočítala som rodičov prosila o pokračovanie. Hltala som stránky jednu za druhou a bola som ponorená do knižného sveta spôsobom, o akom som dovtedy ani nevedela, že existuje. Preto ma zaujíma, či niekto zažil niečo podobné. A Blogtour 2017, spoločný projekt viacerých blogov, kde sa pýtame autorov otázky, je skvelou príležitosťou zistiť, ktoré knihy takto nadchli našich obľúbených autorov. Pýtala som sa teda:


"Ktorá kniha vo Vás prebudila lásku k literatúre?"


Mindy McGinnis 




"Kniha, vďaka ktorej som začala chcieť písať bola kniha The Stand od Stephena Kinga. Bol to veľmi dlhý dystopický príbeh, ktorý mal v sebe všetko - skutočné dobro, skutočné zlo a všetko medzi tým. Bola to prvá kniha, čo som čítala, kde som mala pocit, že autor zo seba vydal všetko. A bola aj populárna a dobre sa predávala. Bolo skvelé vidieť, že niekto je odmeňovaný za to, že v písaní riskuje. Rozhodla som sa, že chcem písať rovnakým spôsobom!"


Chris Grabenstein




"Moja odpoveď je MAD'S SNAPPY ANSWERS TO STUPID QUESTIONS (Úsečné odpovede magazínu Mad na hlúpe otázky). Niežeby tvoja otázka bola hlúpa! Len sa priznávam, že keď som mal 12, urobili na mňa najväčší dojem knihy vydávané "zvyčajnou bandou idiotov" v redakcií magazínu Mad.  Sčasti preto, lebo mi pomohli osvojiť si zmysel pre humor a satiru. Nanešťastie v meste, kde som vyrastal, sme nemali dobrú knižnicu, ani dobrých knihovníkov. Neexistoval nikto, kto by mi povedal "Hej, Chris, ak máš rád vtipné knihy, možno by sa ti páčilo aj toto alebo ono." Teraz, keď som aj ja autor, a na prednáškach v školách a knižniciach stretávam množstvo knihovníkov, uvedomujem si, aký význam môžu mať v životoch mladých ľudí. Nič nie je lepšie ako vidieť dieťa s obľúbenou knihou a počuť knihovníka, ako mu odporúča, čo si prečítať ďalej."

Blake Crouch




"Kniha The Prince of Tides od Pata Conroya bola zodpovedná za moju lásku k literatúre, vďaka sile a kráse autorovho jazyka." 

Anthony Ryan




"Kniha, vďaka ktorej som sa zaľúbil do literatúry bola The Book of Three od Lloyda Alexandra, prvá kniha v sérií The Prydain Chronicles. Bolo to prvýkrát, čo som sa skutočne stretol so žánrom fantasy a okamžite som sa zaľúbil do možnosti uniknúť do úplne iného sveta, ktorý obývajú magické bytosti a postavy, s ktorými som sa chcel priateliť."


Eileen Cook




"Vždy som čítala veľa a mohla by som spomenúť množstvo kníh, vďaka ktorým som sa zaľúbila do literatúry. Avšak spomínam si na moment, keď som si prvýkrát povedala, že písanie kníh by mohlo byť niečo, čo by som chcela robiť. Mala som 11 alebo 12 rokov a šla som do knižnice, odkiaľ som si priniesla knihu od Stephena Kinga s názvom Salem’s Lot. Knihovník sa ma snažil odradiť od toho, aby som si ju prečítala - vraj je príliš desivá. Pamätám sa, že to ma urazilo, lebo som bola veľmi vyspelé dieťa a chápala som rozdiel medzi reálnym a nereálnym, a ako teda mohlo byť desivé niečo nereálne? Ukázalo sa, že vskutku dosť! Týždne som spala pri zažatom svetle. Táto kniha síce nie je najlepšia, akú som kedy čítala, no vtedy som si prvýkrát uvedomila, aká magická môže kniha byť. Považovala som za úžasné, ako si autori môžu niečo vymyslieť, niečo, o čom som vedela, že je fikcia, a napriek tomu to opísať tak reálne, že vyvolajú skutočnú emocionálnu reakciu. Rada sa pýtam ľudí, ktorá kniha ich rozplakala alebo rozosmiala, prípadne do ktorej postavy sa zaľúbili, alebo ktorej sa báli."

Kendare Blake




"Nie je žiadna konkrétna kniha, vďaka ktorej som sa zaľúbila do literatúry. Skôr to bol celý život obklopený knihami. Mama ma často brávala do knižnice a zároveň sme spolu čítali množstvo obrázkových kníh. A komiksy s Garfieldom. Nepamätám si na obdobie, keď som nečítala. Takže preto milujem knihy. Som v nich úplne ponorená!" 

Yanghze Choo




"Je toľko úžasných autorov, ktorí ma inšpirovali a ktorých milujem, že je ťažké vybrať jedného - ale jedným z mojich najobľúbenejších je Haruki Murakami. Prvýkrát som na jeho tvorbu narazila ešte na univerzite a vlastne stále čítam jeho najnovšie diela (vlastne som práve minulý týždeň v lietadle dočítala jeho zbierku poviedok "Men Without Women"). Murakami má zvláštnu schopnosť písať nádhernú, no ľahko čitateľnú prózu, dokonca aj v prípadoch, keď čitateľa prenáša do tak zvláštnych a fantastických svetov, že máte doslova pocit, akoby sa vám rozdeľovala pravá a ľavá mozgová hemisféra. Samozrejme jednou z mojich najobľúbenejších kníh je "Hardboiled Wonderland and the End of the World". Vždy, keď čítam jeho knihy mám pocit, že sa vznášam na rieke jeho slov. Obrazy sa mi v mysli tvoria jasne a jemne. Je to veľmi prirodzený, jednoduchý pocit - úplný opak stereotypnej "ťažkej literatúry". Napriek tomu dokáže čitateľovi priniesť množstvo zaujímavých a hlbokých myšlienok."


Paul Tremblay




"Pre mňa to bola poviedka, ktorá vo mne vzbudila lásku k literatúre. Na univerzite som študoval matematiku a humanitné vedy. Jedným z posledných predmetov, ktoré som si zapísal v poslednom roku štúdia bola Literatúra, a kvôli nej som prečítal poviedku "Where Are You Going? Where Have You Been?" (Joyce Carol Oates). Tento príbeh ma doslova zhodil zo stoličky a pamätám sa, ako som si hovoril: "Nevedel som, že ľudia píšu takéto príbehy" Na jednej strane to bol veľmi jednoduchý príbeh; pochybný starší muž sa snaží s jasnými postrannými úmyslami nalákať mladé dievča, aby sa s ním išlo previezť. Dej má toľko napätia, že je to takmer neznesiteľné. A dvojznačnosti tiež, keďže Arnold Friend môže byť An Old Fiend (starý priateľ). Krátko potom, ako som dočítal túto poviedku, dostal som na narodeniny The Stand od Stephena Kinga, čo pre mňa lásku k literatúre (a neskôr aj k písaniu) definitívne umocnilo. Dá sa povedať, že ako spisovateľ sa neustále snažím vytvoriť ten nevedel-som-že-ľudia-píšu-takéto-príbehy pocit."


Maria V. Snyder




"Vždy som milovala knihy. Otec s mamou mi čítavali, keď som bola malá a knihy a čítanie boli už odvtedy súčasťou môjho života! Nedá sa povedať, že jedna kniha by bola dôvodom, no mala som už v detstve niekoľko obľúbených. Milovala som všetky knihy od Lea Lionniho. Pamätám si na Swimmiho a Fredericka a verím, že Frederick, poľná myška, ktorá zbierala príbehy na zimu namiesto jedla, ma naučila, že byť spisovateľkou a rojkom je reálne povolanie a môže dokonca pomáhať iným ľuďom."


Evelyn Skye




"Do literatúry som sa zaľúbila, keď som čítala Zbohom zbraniam od Ernesta Hemingwaya. Bola to prvá "dospelácka" kniha, ktorú som prečítala (mala som vtedy 11), a jej historické prostredie spojené s trpkým príbehom lásky mi vyrazilo dych."

Cinda Chima Williams




"Môžem si vybrať iba jednu? To je ako vybrať si jedného z mojich synov, ktorí sú obaja skvelí, no každý iným spôsobom. Keď som bola dieťa, knižnica bola hneď vedľa mojej základnej školy a kúsok od môjho domu. Jedno leto som prečítala každú knihu v knižnici, ktorej postavou bolo nejaké zviera. Stále vlastním "vintage" výtlačok knihy Black Beauty, ktorá mi predstavila, akú silu vyvolať emóciu knižné postavy majú. Počas čítania mi často tiekli slzy, až kým som sa nedostala (spoiler alert) ku šťastnému koncu. Na univerzite som čítala Pána prsteňov, a pamätám si, ako som sa v noci bála, že cez stenu za mnou vtrhnú Čierni jazdci. To, že išlo o fantasy sériu zasadenú vo vymyslenom svete, nerobilo žiadny rozdiel. Vtedy som si uvedomila, akú obrovskú silu fikcia má. Aj v dospelosti som medzi inými žánrami pokračovala v čítaní fantasy. Autori ako Mercedes Lackey, David Eddings, Marion Zimmer Bradley, Mary Stewart, a iní ma presvedčili, že mágia má moc oživiť príbeh. Rovnako ako Susan Cooper, Patricia Wrede, a Anne McCaffrey— ich knihy som čítala mojim synom, keď boli malí. Takže keď som sa rozhodla vrátiť k písaniu románov, young adult fantasy bolo jasnou voľbou." 

John Corey Whaley




"Kniha, ktorá vo mne vzbudila lásku k literatúre bola The Perks of Being a Wallflower od Stephena Chboskeho. Miloval som postavy a príbeh, no hlavne vidieť priateľstvo, ako to v knihe, ma prinútilo uvedomiť si, akú veľkú moc literatúra má, a že môžem rozprávať príbehy, vďaka ktorým sa vo svete cítim menej sám." 

Veronica Rossi




"Je pre mňa ťažké vybrať konkrétnu knihu, vďaka ktorej som sa zaľúbila do literatúry, ale môžem rozhodne povedať, že Pán prsteňov a Hobbit patrili k prvým knihám, ktoré ma úplne okúzlili. A stále ich milujem!"

William Ritter




"Chcel by som povedať niečo ohurujúce, ako Shakespeare alebo Dante - alebo dokonca nejakú žánrovú klasiku, ako Sir Arthur Conan Doyle alebo Mary Shelley. Pravda je omnoho skromnejšia. Bola to Malá zlatá knižka pre začínajúcich čitateľov s názvom WHERE'S GOLDIE.
Prečítal som veľa kníh. Vyučujem literatúru, a predtým som študoval angličtinu, a ešte predtým som bol tak trochu bifľoš, takže som prečítal viac kníh, než by sa dalo spočítať - no stále si jasne vybavujem, ako som sedel na spodnom schode otrasného oranžového schodišťa mojich rodičov a obracal som stránky knihy WHERE'S GOLDIE.
Štýl písania bol veľmi bezvýrazný. Kniha obsahovala pasáže ako: "Kde je Goldie? Nemôžem ju nájsť," s ilustráciami mladej dámy, ktorá nevidela žltého vtáčika poletujúceho za jej chrbtom. Nebola to žiadna vysoká literatúra podľa žiadnych kritérií - okrem jediného kritéria, na ktorom záleží. 
Obrátil som ďalšiu stranu a bolo po všetkom. Dokázal som to. Prvýkrát v živote som prečítal knihu, úplne sám. Bol som čitateľ! Vybehol som po tých oranžových schodoch a povedal som mame: "Mami! Prečítal som knihu!" Ona mi zagratulovala a opýtala sa ma, čo chcem robiť ďalej. Zamyslel som sa odvetil som: "Chcem prečítať ďalšiu." 
WHERE'S GOLDIE vo mne prebudilo túžbu čítať. Nie je to najlepšia kniha, akú som kedy čítal, ale je dosť možné, že je najdôležitejšia. Dobré knihy vo mne stále prebúdzajú rovnaké pocity. Rád si prečítam čokoľvek dobré, a zatiaľčo mám rád Shakespeara a Sherlocka Holmesa, odmietam sa hanbiť za to, že čítam aj detské knihy a YA alebo komiksy, dokonca aj teraz. Vďaka dobrým knihám sa stále cítim rovnako ako vtedy na schodoch - akoby som bol súčasťou sveta príbehov. A je to dobrý pocit." 


Francisco Stork




"Odpoveď na tvoju otázku je zložitá, pretože bolo množstvo kníh, vďaka ktorým milujem literatúru. Jedna však vyniká a často sa k nej vraciam. Je to kniha Don Quixote, od Miguela de Cervantesa. Myslím, že som mal 15, keď som ju čítal prvýkrát a presne vtedy som si uvedomil, že vymyslené postavy môžu v srdci čitateľa existovať ako reálne. Postava, ktorá sa raz stala reálnou bude žiť naveky v predstavivosti a v pamäti čitateľa a pomôže mu, keď v živote bude potrebovať pomoc. Postava sa stane iskrou nádeje a viery v živote čitateľa."

Sarah Raasch




"Zbožňujem fantasy autorku Sharon Shinn, a jej sériu Twelve Houses, a vďaka nej som sa prvýkrát zaľúbila do literatúry. Spôsob, akým vybudovala svet je tak bohatý a pritom jednoduchý - vždy sa vraciam k jej knihám ako ku zdroju inšpirácie."

Susan Dennard




"Prvá kniha, vďaka ktorej som sa zaľúbila do literatúry bola kniha Lloyda Alexandera, THE BOOK OF THREE. Zoznámila ma so žánrom high fantasy, a odvtedy som na ňom závislá."

Peter V. Brett




"Prvá kniha, ktorú si pamätám, že som čítal, bol Hobbit, od JRR Tolkiena. Viac než čokoľvek iné, práve táto kniha naštartovala moju celoživotnú lásku k fantasy, a odvtedy som prečítal stovky fantasy kníh od stovky autorov. Niektoré sa mi páčili a niektoré nie, no všetky do istej miery ovplyvnili moju tvorbu. Vo veľkej miere ma inšpirujú hlavne Terry Brooks, CS Friedman, Robert Jordan, George RR Martin, RA Salvatore, a David Eddings, no je množstvo autorov, ktorých by som mohol vymenovať tiež." V knihe Tetovaný som chcel vytvoriť príbeh podobný tým, ktoré milujem, ale idúci vlastným smerom, ktorý by spochybňoval niektoré zaužívané pravidlá žánru."

Ktorá kniha bola pre vás tá "prvá", vďaka ktorej teraz milujete čítanie a literatúru? Dajte mi vedieť!

Mnohí autori mi poslali aj podpísané drobnosti do súťaže, takže v blízkej dobe sa môžete tešiť na Giveaway! No momentálne som v zahraničí, takže ich nemám pri sebe, ale rozhodne sa máte na čo tešiť! Zatiaľ môžete navštíviť stránky ostatných zapojených blogov, kde tiež nájdete súťaže spojené s Blogtour:

<!-- end InLinkz script —>

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.