piatok 23. júna 2017

JOYLAND - STEPHEN KING // RECENZIA


Stephen King napísal viac ako 50 románov a stovky poviedok a Joyland patrí k tým modernejším (2013). Mnohí tvrdia, že jeho najnovšie knihy už nemajú to čaro, ako jeho hororové klasiky - Žiarenie, Cintorín zvieratiek, Carrie atď. Stratil majster hororu niečo zo svojho umenia?

U mňa Kingove knihy buď zabodujú na plnej čiare alebo vôbec (Tretie oko - najhoršia kniha, akú som kedy čítala), preto k nemu pristupujem s dávkou obozretnosti. Joyland rozhodne nebol taký zlý ako Tretie oko, no žiadna sláva to teda nebola.

Príbeh mladíka, ktorý začne pracovať v zábavnom parku Joyland s minulosťou temnejšou, než značí jeho názov, zaujme čitateľa na prvé počutie. Problém však nastáva, keď Kingove siahodlhé opisy a ohrané hororové trópy prevažujú nad mysterióznymi prvkami deja. Čitateľ stále čaká na budovanie strašidelnej atmosféry, ktorá bohužiaľ neprichádza. Namiesto toho sa dozvedáme o Devinových problémoch s priateľkou a jeho (nudných) dňoch strávených brigádovaním v zábavnom parku. 

Kniha by sa chcela prezentovať sčasti ako krimi, lebo príbeh postupne odhaľuje detaily vraždy mladej dievčiny, ktorej duch straší v Joylande, no bohužiaľ väčšina informácií je čitateľovi podaná v celku cez rozprávanie inej postavy. Čize nenastáva žiadne pomalé a napínavé odhaľovanie identity vraha a priebehu zločinu. To by sa ešte dalo prehliadnuť, ak by King vybudoval aspoň nejakú atmosféru, no jediná strašidelná vec na Joylande bola predstava, že hlavný hrdina musel tráviť horúce letné dni v huňatom kostýme parkového maskota. Dokonca aj spomínaný duch mŕtvej slečny pôsobil takmer priateľsky (hlavný hrdina ho dokonca túžil vidieť).

Koniec knihy je natoľko bizardný a nelogický, že by si vyžadoval aj článok sám pre seba, no v skratke - postavy sa správali hlúpo, napätie žiadne a absolútne nereálny dejový zvrat. 

Okrem toho sa mnohí sťažujú, že King nebol dôsledný v príprave na túto knihu a nevedel takmer nič o tom, ako v skutočnosti funguje zábavný park. Chápem, že literatúru treba brať s nadhľadom vo veciach vernosti voči realite, no kniha o zábavnom parku by mohla zachovávať aspoň nejaké prvky jeho skutočného fungovania. Hlavne tie, ktoré si všimne aj laik.

Ako pozitívum môžem vyzdvihnúť Kingov štýl písania (keď opomenieme zbytočné opisy). Kniha je naozaj napísaná dobre, číta sa plynulo, len je možné, že dej mnohých čitateľov unudí k smrti. Škoda, lebo predstava zábavných parkov ma desí už aj sama o sebe. 

Ktorá Kingovka je vaša obľúbená a napraví mi chuť po Joylande? Aké druhy hororov čítate najradšej? Čoho sa najviac bojíte?

Názov: Joyland
Autor: Stephen King
Dátum vydania: 4.6.2013 (Hard Case Crime), u nás 2014 (Ikar)
Diel: 1 z 1 
Počet strán: 283
Hodnotenie na Goodreads: 3,9/5* (81000+x)
Moje hodnotenie: 1,5/5*

7 komentárov:

  1. Super blog, vyjadrujem sa tak komplexne za vsetky prispevky. Knihy zboznujem, minam na ne asi najviac penazi.Superlativy a pocity knihomolom asi nemusim blizsie rozvadzat :) Koncim teraz skolu takze som mimo povinnej literatury nic necitala skoro 3/4 roka!!, ale zacinam konecne znova "knizne uchylacit". Skvele typy na knihy, dakujem :) Barbora

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne! Ja tiež míňam na knihy príliš veľa, ale vždy si hovorím, že sú aj horšie veci, na ktoré sa dá míňať :D Gratulujem k ukončeniu školy! Už máš vybraté, čo budeš čítať? :3

      Odstrániť
  2. Dakujem, tesim sa, bol to dlhyyyyy studijny boj! :D
    No ja mam takyyyyyyyyyyyy obrovsky wishlist na martinuse ze mi oci pretaca, a dalsi zoznam doma s nacmaranymi knihami ktore chcem zhltnut ze koniec :D Tu som sa ale inspirovala - Mrtve dievca neklame (iked k tomu uz ma pobadal netflix s avizovanym seriálom, ale kedze ja najprv citam az potom pozeram, vyber knihy je jasny), The Strange and beautiful Sorrows of Ava Lavender a nakoniec Dark matter.
    Scifi/fantasy som velmi necitala, ale poslednu dobu narazam na tieto tituly, tak to beriem ako znamenie :D. Inak mam doma na policke neprecitaneho Stephena Kinga Joyland, takze porovnam s recenziou a daaaaavno v detstve citanu klasiku dr.jekyll and mr.hyde, pozerala som tento tyzden rozpravku Vladca knih, tak som sa nechala vtiahnut do spomienok :D Vravim, idem teraz uplne blaznit a citat vsetko od anglickej klasiky sestier bronteovych az po sapkowskeho a jeho zaklinaca :D

    Rak ked budem velka :D, doma budem mat obrovskuu kniznicu plnu vsetkych moznych zanrov, od zeme az po plafon s pohyblivym rebríkom. :D a budem musiet byt milionar. :D B.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. aanooo takú knižnicu aj ja chcem :D pohyblivý rebrík musí byť!!! :D Zaklínača si musím aj ja prečítať, hlavne keď má byť tiež ako seriál na Netflixe budúci rok :3 Inak keď budeš objednávať z martinusu, tak si pridaj do košíka Zber kostí, ak si to nečítala, majú to za 2,50 v akcii a je to úplne super séria :333

      Odstrániť
  3. To je moc pěkná recenze. Popravdě, tuto knihu si chci už delší dobu přečíst a tady jsem se dozvěděla opět, že je to na vlastní riziko. Carrie třeba mě nezklamala, ale jak jsi psala no...uvidím :) :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! A dúfam, že sa ti to bude páčiť viac ako mne! :D

      Odstrániť
  4. Joyland som dostala od Jeziska. A bola som velmi sklamana. Suhlasim s Tvojou recenziou az na (pred)posledny odstavec - podla mna ani nebola dobre napisna. Bola to totalna nuda a do konca som ju precitala len preto, ze som nemohla uverit, ze by tam King vobec ale vobec nic nedal. Ale nedal, citila som sa az podvedena. Hned po precitani som si musela "napravit chut" a dala som si Dievcatko, ktore malo rado Toma Gordona - aaach, to bolo ono, konecne (uz som to raz citala ale velmi davno, mozno aj 10 rokov dozadu). Dala som to teraz za jeden den, uplne vyhladnuta a tuziaca po poriadnej Kingovke a pomohlo :) Nechapem, skoro az neverim, ze tie dva romany napisla ta ista osoba. Tiez som pocula, ze sa King pokazil, ale ze az takto, to som teda necakala :(

    OdpovedaťOdstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.