piatok 28. septembra 2018

PREČÍTANÉ ZA LETO 2018 (JÚL/AUGUST) - MINIRECENZIE


Som späť! Po dvojmesačnej letnej pauze vám opäť prinášam mesačné zhrnutie, v tomto prípade za celé leto, lebo to s mojím čítaním bola celkom bieda. Obviňujem dizertačku! Potila som sa pri nej v univerzitnej kancelárií celé leto, a aj tak som napísala iba tretinu. Alebo chvalabohu aspoň tretinu. Celé moje letné čítanie pred úplným fiaskom zachránila dovolenka, na ktorú som sa vypravila 25. augusta a za posledných pár dní mesiaca som prečítala viac ako za celé leto dokopy. A bolo to super. Odporúčam každému aspoň raz do roka ísť na výhradne čítaciu dovolenku. A kľudne aj vo vlastnej obývačke! Takto som si to užívala ja (prvá fotografia vznikla približne 10 sekúnd pred osudným bodnutím zákernou osou priamo do sedacieho svalu - rozumej do zadku... zvyšok dňa som bola donútená čítať ležiac na bruchu): 

 
A tu je teda všetkých 7 kníh, ktoré sa mi cez leto podarilo hrdinsky prečítať:

1. Vojna svetov (The War of the Worlds) - H. G. Wells



Počet strán: 192
Žáner: scifi, klasika
Dátum vydania: 1898
Hodnotenie na GR: 3,81/5*
Moje hodnotenie: 2/5*

Hodnotiť túto knihu je pomerne zložité. Vzhľadom na to, že má viac ako 100 rokov, tak sú jej časti naozaj fascinujúce, hlavne tie vedeckejšie, no pre moderného čitateľa bude pravdepodobne veľa jej pasáží pripadať nudných. Kniha obsahuje strašne veľa zdĺhavých opisov, ktoré dej nikam neposúvajú a celkovo má skôr charakter správy ako príbehu (opisuje, ktoré oblasti padli do rúk mimozemšťanov, kde sú aké posily atď. až do príliš veľkých detailov). Ale je zaujímavé vidieť, že strach pred mimozemskou inváziou bol veľmi reálny už v 19. storočí a verím, že po prečítaní tejto knihy spávalo vtedy viacero ľudí so zapálenou sviečkou. 



2. The Unexpected Everything - Morgan Matson



Počet strán: 519
Žáner: romantika, contemporary, teen
Dátum vydania: 2016
Hodnotenie na GR: 4,05/5*
Moje hodnotenie: 2/5*

Nebavia ma romantické knihy. Väčšinou ma nebaví contemporary. Na teen žáner som už stará. Prečo som čítala túto knihu? To je jedna zo záhad vesmíru, na ktoré asi nikdy nebudeme poznať odpoveď. Viem, čo na to poviete, "Ale na obálke sú psy!", a máte pravdu. Tam bude pes zakopaný (hahahaa neznášam sa). 
Hlavnou postavou je Andie, ktorá okrem toho, že má meno ako úradník v strednom veku so závislosťou na nikotíne a nezdravým vzťahom k svojej matke, je dcérou kongresmana (to je taký dôležitý ujo v americkej politike), ktorý sa zapletie do verejného škandálu ohľadom financovania kampane (hej, už teraz spím), a teda je nútení stiahnuť sa z verejného života a byť doma. Kde sa zdržiava aj Andie. Tej sa tiež zmenia plány na leto, a aby nesedela doma so svojím otcom, nájde si brigádu - venčenie psov. A to je viacmenej všetko. To sa dozviete v prvej kapitole. Celý zvyšok knihy je teenagerská romantika, keď pri venčení stretne chlapca. Uuuuu. A toto sa ťahá na vyše 500 strán.

 bored over it GIF by The Bachelor

3. Obsidio (Illuminae #3) - Jay Kristoff, Amie Kaufman



Počet strán: 615
Žáner: scifi, YA
Dátum vydania: 2018
Hodnotenie na GR: 4,59/5*
Moje hodnotenie: 4,5/5*

Po frustrácií z výberu predchádzajúcej knihy ma zo spárov nechuti do čítania vyslobodila až očakávaná tretia časť spisov Illuminae (a keď hovorím očakávaná, tak tým myslím, že vyšla už v marci a očakávala som, kedy ju na bookdepository zlacnejú na prijateľnú sumu). Ak ste o tejto sérií ešte nepočuli - ide o skvelé scifi písané originálnou formou dokumentov a rozhovorov, číta sa veľmi rýchlo a z knihy budete mať aj vizuálny zážitok. A vystupuje tu jedna z najlepších umelých inteligencií v literatúre, ktorá rozpráva ako básnik a občas zavraždí pár tisíc ľudí... keď ide o vyššie dobro, samozrejme. Čiže okrem napínavej dejovej línie a zaujímavých postáv príbeh ponúka aj filozofické dilemy. A finále série za prvými dvoma časťami v ničom nezaostáva! Určite odporúčam. Prvé dve časti, Illuminae a Gemina, už vyšli aj v češtine a Obsidio vychádza už 30.11.2018!

4. Origin (Pôvod) - Dan Brown



Počet strán: 461
Žáner: thriller, dobrodružné
Dátum vydania: 2017
Hodnotenie na GR: 3,84/5*
Moje hodnotenie: 1,5/5*

Tak toto bolo veľmi veľmi zlé. Vždy som patrila k ľuďom, ktorí sa Browna zastávali pred hlasmi, ktoré ho obviňovali z vykrádania samého seba a z toho, že všetky jeho knihy sú na jedno kopyto. Že sa iba vezie na úspechu Da Vinciho kódu a stagnuje vo svojej komfortnej zóne. Všetko toto som popierala hlavne po prečítaní Inferna, ktoré mi pripadalo ako krok veľmi správnym smerom, malo zaujímavú myšlienku a skončilo veľmi nečakane. Origin neprináša nič nové. Štýl písania a dialógy sú hrozné (zo všetkého snáď iba spomeniem, že na jednom mieste Robert Langdon cituje Elsu z Ľadového kráľovstva). Langdon nemá v tejto knihe žiadnu osobnosť. Dej začína vraždou a pokračuje riešením záhady s dopadom pre osud celého ľudstva. Ibaže to nikoho nezaujíma. Väčšinou zaujímavé prostredie a cestopisný charakter kapitol neexistujúci dej miestami zachraňujú, no nestačí to. V knihe je aj oveľa menej cestovania, ako býva zvykom v Brownových knihách (takmer všetko sa odohráva v Španielsku). A chýbali záhady a šifry, ktorými bývajú brownovky preplnené! Cítim sa podvedená. (A ak Brown stráca inšpiráciu, odporúčam zasadiť nasledujúcu knihu na Slovensko, môže spracovať napríklad záhadu neexistujúceho titulu alebo uneseného Vietnamca, o vraždách ani nehovorím... a v prípade filmovej adaptácie by vôbec nebol problém so špeciálnymi efektami, železnice určite radi poskytnú napríklad horiaci rušeň). 

5. The Winner´s Curse (Kletba vítězú) - Marie Rutkoski



Počet strán: 355
Žáner: fantasy, high fantasy, ya, romantika
Dátum vydania: 2014
Hodnotenie na GR: 4,01/5*
Moje hodnotenie: 4/5*

Kestrel je dcérou generála veľkého impéria. Ako dospieva, má dve možnosti - vydať sa alebo vstúpiť do armády. No ona má iné plány... Toto je konečne fantasy, ktoré ma chytilo, zaujímali ma postavy a dej nebol hlúpy. Všetkému dodáva arómu ešte téma zakázanej lásky, ktorá je uchopená veľmi zaujímavo, hlavne ku koncu. Ak aj young adult nie je vašou šálkou kávy, toto je kniha, kvôli ktorej sa oplatí urobiť výnimku. Som zvedavá, čo prinesie zvyšok série! A česká obálka je veľmi vydarená.

6. The Iron Trial (Magisterium #1) - Holly Black, Cassandra Clare



Počet strán: 295
Žáner: middlegrade, fantasy
Dátum vydania: 2014
Hodnotenie na GR: 3,94/5*
Moje hodnotenie: 4,5/5*

Toto je jedna z kníh, ktoré mi už dlhšiu dobu stoja na poličke a nejako som sa nikdy neodhodlala po nich siahnuť. A neviem prečo, lebo je jasné, že Holly Black v kombinácií s Cassandrou Clare museli vytvoriť niečo skvelé. A aj vytvorili! 
Magisterium je taká potterovská séria. Odohráva sa na čarodejníckej škole, hlavnými postavami sú traja priatelia (jeden z nich je známy kvôli niečomu, čo urobil ako bábätko, ale nič o tom nevie, lebo bol vychovávaný v ústraní). Máme tu temného čarodejníka, ktorý ohrozuje celý čarodejnícky svet... tie podobnosti tam naozaj sú. Ale sú tu aj odlišnosti, hlavne jeden super zvrat v závere, aj vďaka ktorému sa neuveriteľne teším na ďalšiu časť. A okrem toho sa táto kniha fakt dobre číta. Je to také jednoduché, no nie hlúpe middlegrade, ktoré je dobre napísané a zaujme snáď všetky vekové kategórie (a myslím, že keby som ho čítala ako 12 ročná, tak ho budem milovať rovnako ako Harryho Pottera). A ak ste ako ja a všetky HP knihy máte prečítané desiatky krát odpredu aj odzadu, toto je taká príjemná alternatíva.

7. The Scorpio Races - Maggie Stiefvater



Počet strán: 409
Žáner: fantasy, ya
Dátum vydania: 2011
Hodnotenie na GR: 4,09/5*
Moje hodnotenie: 3/5*

Toto je tak strašne zvláštna a temne atmosferická kniha. Ale čo iné čakať od Maggie Stiefvater? Hoci je autorka známa hlavne vďaka sérií Havraní chlapci (The Raven boys), všetky jej knihy sú niečím originálne. Vie zaujímavo narábať s magickým realizmom a vytvára svety, ktoré sú síce podobné tomu nášmu, no akosi snové. The Scorpio races pôsobí takmer ako historická fikcia, odohráva sa na odľahlom ostrove (pravdepodobne niekde v Škótsku alebo Írsku), kde každý rok v Októbri z mora vystupujú nebezpečné a dravé divoké kone. Na nich potom pretekajú najlepší jazdci a súťažia o obrovské sumy, mnohí však neprežijú ani tréning. To je však jediný fantasy prvok knihy, všetko ostatné patrí úplne do nášho sveta. Je zaujímavé, že autorka do knihy nenápadne vsunula mytologické prvky, napríklad symboliku októbra - v antickom Ríme sa v októbri oslavoval sviatok October Equus (teda v preklade októbrový kôň), kedy Rimania obetovali koňa bohovi vojny, Martovi. Súčasťou tohto sviatku boli aj preteky konských záprahov. Hlava jedného z víťazných koní bola odrezaná a poriadala sa súťaž o právo túto hlavu verejne vystavovať (hej, antické náboženstvo bolo divné... a zároveň fascinujúce?).

Počet prečítaných kníh: 7
Najobľúbenejšia kniha: Obsidio
Najmenej obľúbená kniha: Origin/Unexpected Everything
Klasika mesiaca: Vojna svetov

Čo ste čítali vy? Zaujalo vás niečo z môjho zoznamu? Dajte mi vedieť!


4 komentáre:

  1. Na Obsidio se těším, jen se musím prvně dostat ke Gemině :D A taky mě láká Kletba vítězů :) Já jsem toho za léto moc nepřečetla (Projekt Kronos, Poslední neandrtálskou ženu, Sníh nebo popel (ten jsem nedočetla), Z kouře a kamene), Teď čtu Snílka Neznámého a Každou sedmou vlnu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Snílek Neznámý je môj obľúbený :3 už rátam dni do pokračovania! Aký je projekt Kronos? na to sa tiež niekedy chystám :)

      Odstrániť
    2. Dost dobrý, až jsem byla překvapená, jak moc. Budu zvědavá na názor :)

      Odstrániť
    3. ooo tak to si musím zohnať čo najskôr :D

      Odstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.