nedeľa 10. júla 2016

RECENZIA - Chladnokrvne (In Cold Blood) - Truman Capote

Kniha "Chladnokrvne" je zaujímavá z viacerých príčin. Je to prelomové dielo v rámci nového žánru, tzv. true crime, teda žánru, ktorý opisuje skutočné kriminálne prípady románovou formou. V tomto prípade autor prejednáva vraždu rodiny Clutterových, ktorá sa stala na ich farme v malom americkom mestečku Holcomb (Kansas) v roku 1959 a udalosti, ktoré nasledovali po nej. Truman Capote opisuje udalosti vecne a podrobne - sám bol totiž prítomný pri vyšetrovaní a dokonca viedol rozhovory s odsúdenými, predtým než boli popravení v roku 1965.

Na rozdiel od väčšiny kriminálnych príbehov, v ktorých je pôvodca zločinu neznámy, v tomto prípade musel autor jednať inak. Vysoká publicita prípadu totiž znamenala, že každý potenciálny čitateľ príbehu už poznal identitu vrahov. Kniha sa teda nezameriava na to KTO bol pôvodcom zločinu, ale PREČO bol zločin spáchaný. Veľký priestor je venovaný psychológií postáv a celkovým okolnostiam, ktoré predchádzali tragickým udalostiam. Musím podotknúť, že na viacerých miestach knihy mi prílišná popisnosť a detailnosť skôr prekážali, no niektorým čitateľom môže práve toto pripadať ako pozitívum.

Túto knihu odporúčam všetkým, ktorí sa zaujímajú o kriminálne prípady, obľubujú knihy Dominika Dána (aj keď tie sú písané viac "popularizačnou formou") alebo sa zaujímajú o vývoj literatúry a počiatky jej konkrétnych žánrov. Truman Capote ponúka očité svedectvo o tom, ako sa Americký sen môže zmeniť na nočnú moru a ako najmenšia udalosť môže mať vplyv na budúcnosť niekoľkých životov.

Ak vás táto literárna forma neoslovila, no máte záujem dozvedieť sa niečo o prípade a autorovom výskume, môžete sa uchýliť k niektorej z troch filmových adaptácií. Prvá, rovnomenná s knihou, vznikla už v roku 1967 (dva roky po poprave odsúdených) v réžií Richarda Brooksa a získala dokonca štyri nominácie oscara. Druhá snímka, s názvom Capote, vznikla pomerne nedávno, v roku 2005 a sústredila sa viac na samotného autora. Rovnako si vyslúžila štyri nominácie. Tematicky podobným smerom sa uberal aj film z nasledujúceho roku s názvom Infamous, v ktorom dokonca môžeme vidieť Daniela Craiga alebo Sandru Bullock.

Aké knihy zo žánru krimi zapôsobili na vás?

Poďme sa kamarátiť: