streda 20. decembra 2017

5 NAJHORŠÍCH KNÍH PREČÍTANÝCH V ROKU 2017

Tento rok som prečítala viac kníh, ako v ktorýkoľvek iný (zatiaľ 111) a hoci väčšina bola viac než dobrá, našlo sa aj pár, ktoré ma sklamali. Možno aj viac než sklamali. A toto sú oni: (Ak niektorá z týchto kníh patrí k vašim obľúbeným, tak to je len dobre! Nemôžeme mať všetci rovnaké názory ;-) )

1. Roseblood (Kverúž) - A.G.Howard



Počet strán: 432
Žáner: fantasy, retelling, YA
Dátum vydania: 10.1.2017 (ANG)
Hodnotenie na GR: 3,36/5* 
Moje hodnotenie: 1/5*

A.G.Howard je tá autorka, ktorej knižky majú nádherné obálky, no nikdy predtým som sa k žiadnej nedostala. A potom som natrafila na Roseblood, o čom som vedela, že má byť prerozprávanie Fantóma opery, odohrávajúce sa na internátnej škole v Paríži, kde sa dejú temné a tajomné veci... No neznie to super? No. Roseblood nebola len jedna z najhorších kníh, ktoré som čítala tento rok, ale dovolím si tvrdiť, že to bola jedna z najhorších kníh, ktoré som čítala vôbec. A môže za to neskutočná kombinácia hrozného štýlu písania, absolútne nelogického a šialeného deja a zmätených nerealistických postáv. A to by som mohla aj pokračovať. Hlavná hrdinka Rune je tak hlúpa a privilegovaná, že už v prvej kapitole som gúľala očami tak často, až som dostala tik. A keď som sa dostala k časti, kde je Fantóm opery energetický upír a vlastní nočný klub, kde vysáva energiu návštevníkom, tak som mala chuť hodiť knihu o stenu, vybehnúť von do dažďa a s pádom na kolená pozdvihnúť ruky k bohom literatúry s dramatickým zvolaním: "Prečooo???"

Disney Descendants GIF

2. Wonder Woman: Warbringer - Leigh Bardugo



Počet strán: 376
Žáner: fantasy, YA
Dátum vydania:28.8.2017 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,15/5* 
Moje hodnotenie: 1,5/5*

Fyzicky ma bolí zahrnúť Leigh Bardugo na tento zoznam, lebo niektoré jej iné knihy patria k mojim obľúbeným (napríklad Six of Crows), no jej pokus o znázornenie mojej obľúbenej superhrdinky jej teda nevyšiel. Zopár varovaní na úvod: Moje názory ohľadom tejto knihy sú pomerne nepopulárne a celá táto superhrdinská séria má veľa fanúšikov, čiže je veľmi možné, že vám by sa kniha páčila, tak ju určite nezatracujte iba na základe môjho názoru (to neplatí o Roseblood, tú môžete zatratiť hneď :D ) a hoci Wonder Woman nie je ani zďaleka tak zlá kniha ako Roseblood, sklamala ma možno aj viac, lebo autorku už poznám, tak ako poznám Wonder Woman a od knihy som teda čakala oveľa oveľa viac. A čo som teda čakala? Čakala som akciu a úžasné scény, silné ženské charaktery a všetko čo som dostala boli pubertálni teenageri a hlúpe vtipy... Povedať, že som sklamaná by bolo málo.

description

Čo bolo najhoršie - na knihe nie je vôbec poznať, že ju napísala Leigh Bardugo. Štýl písania je zvláštny, miestami až trápny, snaží sa byť niečím, čím nie je. Snaží sa byť Percy Jackson. To je presne to, čím táto kniha je - podpriemerná fanfikcia kníh Ricka Riordana. Ibaže menej vtipná a celkovo oveľa horšia. Ale tu je niekoľko podobností s Rickovými knihami:

- grécka mytológia
- potomkovia bohov sú teenageri zmietaní hormónmi
- čo však zistíme až v priebehu deja
- musia sa dostať na určité miesto skôr, než sa niečo stane, lebo svet bude stratený
- nasleduje "road-trip" časť
- rôzne magické nástroje
- referencie na populárnu kultúru používané ako vtipy

Takže nie, ďakujem. Toto nie je superhrdinské fantasy, toto je takmer contemporary middlegrade. Lebo fantasy prvkov je tu pomerne málo a dôraz je skôr kladený na vzťahy a postavy samotné, čo je škoda. Kniha je predvídateľná, všade samé klišé a snaží sa byť hlboká, no vyznieva skôr trápne. A ten "dejový zvrat" na záver?

description

Cítim sa podvedená. 

3. Wake of Vultures - Lila Bowen



Počet strán: 342
Žáner: fantasy, YA, western
Dátum vydania:2015 (ANG)
Hodnotenie na GR: 3,94/5* 
Moje hodnotenie: 1/5*

Táto kniha asi nie je až tak známa ako predchádzajúce dve, no bohužiaľ nebola o nič lepšia. Nechala som sa na ňu nalákať cez booktube, kde bola ospevovaná ako jedna z najlepších kníh, ktoré dotyčná osoba čítala. A zároveň jej na goodreads dali 5* dvaja rešpektovaní autori - Patrick Rothfuss (Meno Vetra) a Shaun Hutchinson. Čo ma zaujalo najviac bol námet - kniha je totiž upírsky western. To mi pripomenulo Červený smäd (Fevre Dream) od G.R.R.Martina, čo síce nebola western, ale historický román o upíroch a doteraz patrí k mojím najobľúbenejším knihám, hlavne kvôli silným postavám a temnej atmosfére. No. Ani jedno bohužiaľ neplatí pre Wake of Vultures. Dej nedával zmysel. Konanie postáv nedávalo zmysel. A všetko dokopy to bola jedna obrovská nuda. 

Sleepy Zzz GIF

4. Joyland - Stephen King



Počet strán: 283
Žáner: thriller, horor
Dátum vydania:2013 (ANG)
Hodnotenie na GR: 3,9/5* 
Moje hodnotenie: 2/5

Táto kniha nebola najhoršia, dokonca to nebola ani najhoršia kniha od Kinga, ale bola nudná a vôbec nebola desivá ani napínavá. Dej sa odohráva v zábavnom parku Joyland, kde náš hrdina nastupuje ako brigádnik a dozvedá sa, že pred nejakým časom tu bola zavraždená mladá žena, a že niekedy sa zjavuje na jednej z atrakcií. To znie síce super, ale tento "duch" sa zjavil v celej knihe asi dvakrát, aj to iba po tom, čo ho hlavný hrdina chcel stretnúť. Celá kniha je v podstate postavená na riešení vraždy, no žiadne dramatické informácie na povrch nevyplávajú. To, že kniha je písaná ako retrospektívne rozprávanie hlavného hrdinu uberá príbehu na napätí, lebo v záverečnej scéne vieme, že nič zlé sa nemôže stať, keďže hrdina zjavne prežil. Jedným z mála pozitív knihy je temná atmosféra, čo je u Kinga nevyhnutnosť. No na záchranu tejto knihy to nestačilo. Tento rok som od neho však čítala knihy, ktoré sa mi páčili omnoho viac, napríklad zbierku poviedok Bazaar of Bad Dreams alebo nedávno sfilmované TO. 

Pennywise It 2017 GIF

5. Shatter Me (Som roztrieštená) - Tehereh Mafi




Počet strán: 338
Žáner: ya, fantasy
Dátum vydania:2011 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4/5* 
Moje hodnotenie: 1,5/5

Čítať túto knihu bolo frustrujúce. Je napísaná tak. nadneseným. štýlom. Samé vykriky! Krátke vety. Bodky. Všetko dramatické. Ach! Okrem toho sa stále opakujú tie isté vety a hlavným motívom je hrozná hrozná HROZNÁ instantná láska. Hlavná hrdinka, Juliette, má špeciálnu schopnosť - vie zabíjať dotykom. Och! Dráma! A kvôli tomu ach tak strašne trpí! Nikoho sa nedotkla celých 264 dní! A z čoho pozostávajú jej dni, pýtate sa? 

7:00 utápanie sa vo vlastnom utrpení
7:30 sprcha - myšlienky na smrť
8:00 úvaha nad nezmyselnosťou bytia
10:00 utápanie sa vo vlastnom utrpení
12:00 premýšľanie nad tým, ako ten človek, ktorého som videla dokopy 5 minút je určite láskou môjho života
14:00 zúfalstvo
16:00 bezcieľne túlanie sa po chodbách
18:00 chúlenie sa v rohu miestnosti, zazeranie úkosom
20:00 spánok - výhradne desivé sny
3:00 zobudiť sa s výkrikom

No, asi toľko. Na záver sa kniha trošku zlepšila, ale bohužiaľ to nestačilo, aby som mala túžbu dočítať celú sériu.

Ktoré knihy sklamali vás? Je niektorá z týchto vaša obľúbená? Dajte mi vedieť!

P.S.: Článok o najlepších knihách už čoskoro!

3 komentáre:

  1. S Krverůží musím souhlasit. Wonder Woman a Jsem roztříštěná mě poměrně zaskočily.. :/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Musím se přiznat, že nic z těhle knih sem nečetla, ale Kinga miluju a určitě se na Joyland chystám...:D

    OdpovedaťOdstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.