piatok 2. februára 2018

PREČÍTANÉ ZA JANUÁR 2018 // MINIRECENZIE


Január bol pre mňa veľmi hektický mesiac, kvôli tomu aj tá veľmi biedna aktivita na blogu. No čítať som našťastie stíhala a viacero článkov a recenzií je vo fáze prípravy, takže vo februári to bude určite lepšie! A možno sa podarí aj nejaká tá súťaž! Každopádne držte palce ;-) Toto je teda všetko, čo som prečítala v januári:


1. The High Lord (Black Magician #3) - Trudi Canavan



Počet strán: 647
Žáner: fantasy, high fantasy
Dátum vydania: 2004 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,15/5* 
Moje hodnotenie: 4/5*

Túto sériu som už spomínala niekoľko krát a jej finále ma tiež nesklamalo. Je však pár vecí, ktoré by sa mu dalo vytknúť, hlavne romantická zápletka, ktorá bola zvláštna a neprirodzená a niektoré dejové rozhodnutia na konci. Okrem toho však Trudi Canavan odporúčam, hlavne ak máte radi high fantasy, mágiu a čarodejnícke školy. 



2. Midnight in the Garden of Good and Evil - John Berendt


Počet strán: 386
Žáner: non fiction, true crime
Dátum vydania: 1999 (ANG)
Hodnotenie na GR: 3,91/5* 

Moje hodnotenie: 3/5*


Táto kniha sa pravidelne objavuje v zoznamoch najlepších kníh o skutočných zločinoch, takže bolo len otázkou času, kedy sa k nej dostanem. No bohužiaľ som aj vďaka tomu očakávala viac. Jedná sa totiž skôr o cestopis, ktorý opisuje históriu a život v meste Savannah v americkom štáte Georgia, než napínavý mystery thriller o záhadnej vražde, ako by sa dalo čakať z anotácie. Zločin je čitateľovi predstavený až v druhej polovici knihy a nie je v podstate ničím výnimočný. Od začiatku vieme kto, čo aj ako. Až na malé detaily je všetko jasné a síce sledovať priebeh súdneho procesu je zaujímavé, nemyslím, že bolo potrebné venovať mu toľko priestoru, koľko mu bolo venované. Ak vás však zaujíma Savannah ako miesto a chcete sa dozviedieť niečo o jej histórií, kniha vás príjemne prekvapí. Ako krimi je to však sklamanie.

3. Konkláve (Conclave) - Robert Harris





Počet strán: 287
Žáner: thriller, mystery
Dátum vydania: 2016 (ANG), 2017 (SK/CZ)
Hodnotenie na GR: 3,94/5* 

Moje hodnotenie: 3/5*

Harrisova novinka z prostedia Vatikánu bola vcelku príjemným prekvapením. A je to jedna z tých kníh, ktorá má veľmi výstižný názov. Celý dej sa totiž odohráva počas konkláve - voľby nového pápeža po smrti toho predchádzajúceho. V tom vidím aj najväčšie plus  - čítať o všetkých procedúrach a reálnych postupoch, ktoré sa inak odohrávajú za zatvorenými dverami. Pomedzi to autor primiešal zopár tajomných okolností okolo smrti bývalého pápeža a výsledkom je vskutku unikátny thriller, ktorý výnimočne nerieši vraždu, ani žiadnu podobnú typickú tému, ale napätie čitateľ zažije pri odhadovaní, kto sa asi tak stane budúcim pápežom. Čo neznie až tak zaujímavo, no určite vás príjemne prekvapí.

4. Warcross - Marie Lu




Počet strán: 368
Žáner: lit-rpg, scifi
Dátum vydania: 2017 (ANG), 30.11.2018 (CZ)
Hodnotenie na GR: 4,23/5* 
Moje hodnotenie: 5/5*

Asi ste už počuli o knihe Ready Player One, ktorej filmová adaptácia práve mieri do kín, a ktorá bola priekopníkom žánru lit-rpg, v ktorom sa veľká časť deja odohráva v počítačovej hre. Rastúci dopyt po tomto druhu kníh využila Marie Lu, autorka Mladých vyvolených, a podarilo sa jej to dokonale. Hlavnou postavou je Emika, chudobná lovkyňa odmien, ktorá sa jedného dňa náhodou nabúra do systému najpopulárnejšej hry planéty, ktorá sa volá (uhádli ste) - Warcross. Práve tento čin jej otvorí dvere do sveta hráčov, keď ju sám tvorca hry najme, aby mu pomohla nájsť hackerov, ktorí sa snažia hru zničiť. Dej je veľmi akčný a napínavý, postavy si zamilujete a ak ste vyrástli na hrách ako World of Warcraft, určite oceníte aj nenápadné narážky, ktorými je kniha popretkávaná. Na český preklad si síce počkáme do konca novembra 2018, no verte mi, bude to stáť za to.

5. Annihilation (Anihilace) - Jeff VanderMeer



Počet strán: 195
Žáner: scifi, horor
Dátum vydania: 2014 (ANG), 2015 (CZ)
Hodnotenie na GR: 3,64/5* 
Moje hodnotenie: 2/5*

Aj táto kniha je na ceste do kín, v hlavnej úlohe s Natalie Portman, takže bol najvyšší čas prečítať si knihu. A teda... nič bizardnejšie som asi nikdy nečítala. Dej sa odohráva v oblasti X, kde je vyslaný tím niekoľkých vedkýň, aby skúmali záhadné udalosti, ktoré sa v nej odohrávajú. Žiadna z predchádzajúcich expedícií nebola úspešná - niektoré tímy spáchali samovraždu a niektoré našli túlať sa po svete s kompletnou amnéziou. Nič z tohto by mi nevadilo. Ani všetky tie divné veci, čo sa tam dejú. Vadilo mi však, že ani jedna vec nebola vôbec nijako vysvetlená. Všetko sa len dialo a žiadne odpovede. Chápem, že toto je len prvá časť série, ale mne osobne neskutočne vadí, keď kniha nič nevysvetlí. Pripadá mi to ako lenivé písanie. Takže tak.

6. The Last Magician - Lisa Maxwell



Počet strán: 500
Žáner: fantasy, urban fantasy
Dátum vydania: 2017 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,07/5* 
Moje hodnotenie: 2/5*

Ak mám byť úprimná, tak táto kniha na mňa urobila tak malý dojem, že si už z nej nepamätám takmer žiadne detaily. Teda, boli v nej mágovia, magické knihy, cestovanie v čase a New York na začiatku 20. storočia (všetko, čo mám rada), no štýl písania bol kameňom úrazu. Jednoducho povedané - kniha bola napísaná zle. Okrem toho bol dej príliš generický, mágia nebola poriadne vysvetlená a nebolo na nej nič originálne, postavy boli nudné a romantická zápletka nútená a umelá. Okrem toho ma strašne iritovalo, že všetky postavy rozprávali úplne rovnakým spôsobom, napriek tomu, že niektoré boli zo súčastnosti a niektoré spred 100 rokov. Ugh.

7. The Road (Cesta) - Cormac McCarthy



Počet strán: 241
Žáner: dystopia, post-apocalyptic
Dátum vydania: 2006 (ANG), 2008 (CZ)
Hodnotenie na GR: 3,96/5* 
Moje hodnotenie: 3,5/5*

Toto bola bezpochyby najdepresívnejšia kniha, akú som kedy čítala. A to nepreháňam. Jedná sa o post-apokalyptický príbeh otca a syna, ich cestu k moru cez umierajúcu krajinu a snahu prežiť. Väčšina deja teda opisuje zháňanie jedla a mrznutie pod vlhkými dekami, s vedomím, že smrť je bližšie každým dňom. Veľmi zaujímavý je štýl, akým je kniha napísaná, nie je v nej žiadna priama reč a chýbajú v nej aj rôzne interpunkčné znamienka, čo akosi ešte pridáva na temnej atmosfére. Ale emócie rozhodne vyvoláva a garantujem, že na konci žiadne oko nezostane suché.


8. The Alienist - Caleb Carr



Počet strán: 498
Žáner: historická fikcia, krimi
Dátum vydania: 1994(ANG)
Hodnotenie na GR: 4,05/5* 
Moje hodnotenie: 4/5*

Opäť jedna z kníh, do ktorých som sa pustila kvôli nadchádzajúcej adaptácií, tentokrát seriálovej, ktorej niekoľko častí už aj bolo odvysielaných (v hlavných úlohách Daniel Brühl, Dakota Fanning, Luke Evans). Dej sa odohráva v New Yorku na konci 19. storočia a sústreďuje sa na skupinku ľudí okolo priekopníka psychiatrie, doktora Laszla Kreizlera. Ten skúma príčiny kriminálneho správania, a keď sa v meste začnú objavovať zohavené mŕtvoly mladých chlapcov, pokúsi sa využiť novú metódu pri prenasledovaní vraha, niečo ako moderné kriminálne profilovanie. A nielen to, ale v knihe nájdete aj množstvo techník a poznatkov z rozličných odvetví psychiatrie. Pre niektorých to môže znieť nudne, no ak vás podobné veci fascinujú, túto knihu si nenechajte ujsť. Alebo aspoň seriál.


9. The Sun and Her Flowers - Rupi Kaur



Počet strán: 256
Žáner: poézia
Dátum vydania: 2017 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,18/5* 
Moje hodnotenie: 5/5*

Od tejto zbierky poézie som nečakala nič svetoborné, lebo predchádzajúce dielo autorky, Milk and Honey (Mléko a med) sa mi nepáčilo vôbec a ani ho nepokladám za poéziu. Básne boli plné klišé a boli vulgárne. O to viac som bola prekvapená, keď táto zbierka rozoberala úplne iné témy a spôsobom, ktorý poéziu neuráža. Venuje sa feminizmu a ženstvu, rodine a prisťahovalectvu a rôznym iným témam, ktoré autorke sedeli omnoho viac ako téma nevydareného vzťahu. 

10. Handmaid´s Tale (Príbeh Služobníčky) - Margaret Atwood





Počet strán: 311
Žáner: dystopia
Dátum vydania: 1985 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,07/5*
Moje hodnotenie: 5/5*

Opäť kniha, podľa ktorej bol nedávno natočený seriál a odvtedy som si ju chcela prečítať. Konečne som sa k nej dostala a úplne rozumiem, prečo sa zaraďuje k modernej klasike. Autorka vytvorila spoločnosť po politickom prevrate,v ktorej sa dejú veci, ktoré vám nedajú spávať. A všetky tieto veci sa niekde na svete skutočne diali v čase, keď Margaret Atwood knihu písala. Centrom deja je Služobníčka, ktorá tak, ako mnohé iné, slúži ako živý inkubátor. V spoločnosti, kde je neplodnosť hrozbou sú plodné ženy využívané ako zvieratá - na plodenie detí. Tento originálny koncept, ktorý je bezpochyby nočnou morou mnohých žien vás prinúti zamyslieť sa nad spoločnosťou a nad tým, prečo dovoľujeme, aby sa niektoré z opisovaných vecí na svete stále diali.


11. The Cruel Prince - Holly Black





Počet strán: 370
Žáner: fantasy, YA
Dátum vydania: 2018 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,33/5*
Moje hodnotenie: 5/5*

Ak by som túto knihu mala opísať v krátkosti, tak by som povedala, že je to Hra o tróny s elfami a vílami. Lebo to je veľmi výstižné. Keď som prvýkrát počula, že Holly Black pripravuje túto knihu, predstavovala som si niečo milé a zlaté, o vílach vo vílej krajine s peknými šatami a kopou romantiky. Nemohla som sa mýliť viac. The Cruel Prince je plný intríg, nečakaných zvratov a politiky, čo je dosť nezvyčajné pre young adult knihy, no o to príjemnejšie prekvapenie. Dej je plný akcie a postavy sa vyvíjajú tak, že žiadna nie je na konci knihy rovnaká ako na začiatku. Rozhodne odporúčam!



Celkový súhrn vyzerá takto:

Počet prečítaných kníh: 11

Žánre: fantasy 3,  klasika 2, non fiction 1, scifi 2, thriller/krimi 2, poézia 1

Najobľúbenejšia kniha: Warcross/ The Cruel Prince
Najmenej obľúbená kniha: The Last Magician
Klasika mesiaca: The Road / Handmaid´s Tale

Čo ste čítali vy? Zaujalo vás niečo z môjho zoznamu? Dajte mi vedieť! :3

4 komentáre:

  1. Stihla si toho veľa, gratulujem a samé zaujímavé tituly :D Priznávam, že som nečtíala žiadnu z týchto kníh, ale mnohé by som chcela napríklad The Cruel Prince určite :-) Tiež ma zaujala prvá kniha a ešte kniha od Marie Lu :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeeem, aj sama som prekvapená :D Warcross a Cruel Prince sa určite oplatí prečítať!

      Odstrániť
  2. Vyzerá, že s prečítala kopu kníh, gratulujem ja som sa zmohla až na tri :)
    Každopádne minimálne 3 z tých, ktoré si čítala, by som si rada prečítala aj ja, ideálne čím skôr, konkrétne Warcross, The Cruel Prince a zbierka od Rupi Kaur :) Uvidíme či sa vôbec niečomu dostanem :D

    http://book--hoarders.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Budem držať palce, aby si sa k nim dostala, lebo sú super! :D

      Odstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.