V poslednej dobe sa v knižnej komunite stále viac a viac skloňuje žáner LitRPG. Čo to ale vlastne je? Čo musí kniha mať, aby mohla byť zaradená do tohto žánru? A prečo práve teraz získava na popularite?
Čo je LitRPG?
Pojem LitRPG je vlastne skratka pre Literary Role Playing Game, teda niečo ako knižná hra na hrdinov. Tento žáner v sebe kombinuje MMORPG hry (hry typu World of Warcraft, kde si vytvoríte postavu a pohybujete sa v otvorenom svete spolu s inými hráčmi) a literárny žáner scifi. V LitRPG je počítačová hra centrálnym bodom deja a veľká časť deja sa v nej aj odohráva. Dej teda sleduje postavu v hre, no zároveň aj reálny život hráča mimo hry, ktorý je však väčšinou oveľa menej zaujímavý. Môžeme teda sledovať zaujímavú polaritu medzi realitou a virtuálnou realitou a porovnávať rozdiely v charakteroch postáv, ktoré v hrách často hľadajú to, čo v reálnom živote dosiahnuť nemôžu. To je koniec koncov aj dôvod, prečo sa MMORPG hry tešia tak veľkej popularite. Ciele a spôsoby, ako sa k týmto cieľom dostať sú v hrách jednoznačne stanovené, takže hráč rýchlo získava pocit zadosťučinenia a odmeny s tým spojené. Preto tak radi hráme hry a z rovnakého dôvodu o nich radi čítame.
História
Tak ako sú tieto hry výdobytkom moderných technológií, aj žáner LitRPG je stále vo svojich počiatkoch. Prvé knihy, ktoré sa venovali týmto témam začali vychádzať koncom 90. rokov (Tad Williams - Otherland) a postupne sa k nim čitateľ mohol dostať v rôznych kútoch sveta. Avšak podobu a aj samotný názov dalo žánru najväčšie ruské vydavateľstvo EKSMO, a to až v roku 2012. LitRPG bol pôvodne projekt medzi viacerými autormi, no získal si takú popularitu, že dnes ho poznáme ako žáner a začínajú sa mu venovať aj autori pôvodne iných žánrov, nedávno napríklad Marie Lu (autorka skvelej série s u nás nie tak skvelými obálkami, Mladí Vyvolení) so svojou young adult LitRPG sériou Warcross (v češtine vyjde 30.11.2018 vo vydavateľstve Cooboo).
Ready Player One (Ernest Cline, 2011)
Bezpochyby najznámejšia kniha žánru LitRPG je Ready Player One, ktorá momentálne mieri do kín a je spojená so zvučným menom Stevena Spielberga. Či už je za jej úspechom nostalgia 80. rokov, z ktorej kniha ťaží, samotný žáner alebo napínavý dej, ťažko nájdete čitateľa, ktorý by o tejto knihe aspoň nepočul. Dej sa odohráva v roku 2045, kedy realita nie je pekným miestom. Teenager Wade Watts (a mnohí iní) z nej majú jediné útočisko - virtuálnu realitu zvanú Oasis (Oáza). Wade zasvätil celý svoj život hľadaniu tajomstiev skrytých v jej útrobách, tajomstiev, ktoré tam ukryl samotný tvorca Oázy, ktorý bol zároveň posadnutý pop-kultúrou 80. rokov a znalosti tohto obdobia sú pre odkrývanie týchto tajomstiev nevyhnutné. Keď Wade ako prvý objaví prvú stopu k pokladu, stane sa terčom pre hráčov nielen v Oáze, ale aj v realite. Podarí sa mu rozlúštiť hru až do konca?
Už z tejto zápletky je jasné, že dej je plný napätia a nečakaných zvratov. Sledovať možnosti virtuálneho sveta je fascinujúce a to všetko spojené s nostalgiou 80. rokov prináša neuveriteľný čitateľský zážitok, ktorý si rozhodne nenechajte ujsť. Či už hľadáte napätie, záhady, humor alebo romantiku (v obmedzenej miere), táto kniha to má všetko. Hoci niektorí kritizujú autora za nadmerné využívanie referencií na 80. roky, v skutočnosti je to zaujímavé a zábavné. Dokonca aj pre čitateľa, ktorý toto obdobie nezažil.
Či sa Spielbergovi podarí pretaviť túto kultovú klasiku na strieborné plátno je zatiaľ vo hviezdach, no podľa prvých recenzií a trailerov máme ako čitatelia nádej, že nebudeme sklamaní.
Warcross (Marie Lu, 2017)
K súčasnej popularite žánru prispela aj Marie Lu svojou veľmi vydarenou prvou časťou série Warcross. Warcross je vo svete knihy hra, ktorá ponúka nielen možnosť úniku do virtuálnej reality, ale aj príležitosť dostať sa k peniazom. O to sa snaží aj hlavná hrdinka, Emika Chen, ktorá sa živí ako lovkyňa odmien - snaží sa prichytiť hráčov, ktorí sa do hry prihlasujú ilegálne. No doba je ťažká a Emika žije z ruky do úst. Okolnosti ju prinútia zariskovať, a keď sa "nahackuje" na Svetový šampionát hry, stane sa z nej cez noc svetová senzácia. A potom dostane od tvorcu hry ponuku, ktorá sa neodmieta...
Keď porovnávame Warcross a Ready Player One, samozrejme nájdeme niekoľko podobností. Hlavní hrdinovia oboch kníh sa stanú slávni zo dňa na deň a oboch všetci podceňujú. Obaja žijú v realite, ktorá nie je príjemná a život si dokážu užívať jedine v hre. A hoci je nesmierne ťažké čo i len sa priblížiť ku kvalite a zážitku z čítania kultovej klasiky akou je Ready Player One, Warcross z toho vychádza so cťou. Kniha sa viac sústreďuje na technickú stránku virtuálnej reality - programovanie, bezpečnosť a riziká narušenia ochrany súkromia. Väčšia časť knihy sa odohráva v reálnom svete. Romantickú zápletku si autorka mohla odpustiť, no aspoň nebola hlavným hýbateľom deja. Čo sa týka referencií, tak tu bola autoka omnoho striedmejšia, no pozorný čitateľ ich niekoľko nájde, hlavne ak sa orientuje medzi MMORPG hrami. Ak hľadáte trošku netypické YA, ktoré je živo vykreslené, plné akcie a nevyužíva stále tie isté trópy, Warcross bude dobrou voľbou.
Čo si myslíte vy o LitRPG? Láka vás virtuálna realita alebo radšej zostávate v tej bežnej?
Děkuju za článek,jsem ráda, že jsem si to ujasnila. Zatím jsem žádnou takovou knihu nezkoušela, ale jako milovníka her mě to láká, asi nejdřív zkusím Ready player one, protože prostě osmdesátky...:-D
OdpovedaťOdstrániťJa som najskôr čítala Warcross, ale začať s Ready Player One je asi lepší nápad :D len to už potom asi nič neprekoná :D
OdstrániťMoc pěkný článek :) Tenhle žánr mě teď začal bavit :) Četla jsem Úkol přežít, a to je skvělá litRPG :) Chystám se i na Ready Player One :)
OdpovedaťOdstrániťooo ďakujem za tip! Tiež ma tento žáner dosť chytil v poslednej dobe, snáď v ňom bude postupne vychádzať viac kníh :3
Odstrániť