streda 14. marca 2018

PREČÍTANÉ ZA FEBRUÁR 2018 // MINIRECENZIE


Február je za nami a ubehol tak rýchlo, že som si to ani nestihla všimnúť. Možno preto som ani neprečítala toľko kníh, koľko by som chcela. Alebo som len bola lenivá a pozerala som Netflix namiesto čítania. Oh well. Toto sú všetky knihy, ktoré som prečítala minulý mesiac:

1. Renegades - Marissa Meyer



Počet strán: 556
Žáner: fantasy, superhrdinské fantasy
Dátum vydania: 7.11.2017 (ANG), U NÁS VYJDE 23.4.2018 (CZ)
Hodnotenie na GR: 4,11/5* 
Moje hodnotenie: 2/5*

Marissu Meyer pozná každý ako autorku Mesačných kroník a najnovšie retellingu o Srdcovej kráľovnej z Alice v krajine zázrakov, ktorý u nás vyšiel pod názvom Bez srdce (originál: Heartless - RECENZIA TU). Všetko, čo doteraz napísala som čítala a bola som buď nadšená alebo príjemne prekvapená. Preto som si hneď kúpila aj jej najnovší superhrdinský počin. A až tak nadšená som nebola. Celý dej bol tak trochu klišé a bol veľmi veeeľmi pomalý, hlavne na začiatku. Je zasadený do sveta, kde proti sebe bojujú superhrdinovia a záporáci. Hlavná hrdinka, Nova, patrí k záporákom, no podarí sa jej infiltrovať do nového náboru superhrdinov. To je v podstate hlavná zápletka. No celý tento motív "dvojitého agenta" som už videla v knihách toľkokrát, že už mi to vôbec nepripadá zaujímavé. A to ani nehovorím o romantickej zápletke, ktorá bola extrémne predvídateľná a nezaujímavá. Postavy tiež nič moc, hlavne v porovnaní s Mesačnými kronikami. Okrem toho je v tejto knihe strašne veľa vedľajších postáv, každá má iné schopnosti, čo bolo síce zaujímavé, no zároveň chaotické. Možno je chyba aj v tom, že ma celkovo prestali baviť superhrdinské filmy, seriály a teraz aj knihy. Ale ak to nie je váš prípad a hltáte všetko superhrdinské, tak táto kniha pre vás môže byť dobrou voľbou. Alebo skúste Steelheart (Oceľové srdce) od Sandersona. Námet veľmi podobný, ale prevedenie oveľa lepšie.


2. The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories - Tim Burton



Počet strán: 115
Žáner: poézia
Dátum vydania: 1997 (ANG), 2015 (SK)
Hodnotenie na GR: 4,13/5* 
Moje hodnotenie: 5/5*

Túto mini zbierku rýmovaných príbehov som stihla prečítať ešte v kníhkupectve a potom som zistila, že ju vlastne mám aj doma. A to ma potešilo, lebo je typicky burtonovská, sú v nej krásne ilustrácie a bola by aj skvelým darčekom ako pre deti, tak aj pre dospelých. Ak majú radi trošku morbídny burtonovský humor. No posúďte sami (s dovolením môj voľný preklad):

There once was a girl / Bolo raz jedno dievča
who was made up of junk /zo smetí vyrobený tvor
She looked really dirty /vyzeralo špinavo
and she smelled like a skunk /a smrdelo ako tchor.

No čo viac k tomu dodať. Snáď len, že keď sa budete nabudúce bezradne túlať kníhkupectvom, prelistujte si v tejto knižke a zaručene budete odchádzať s úsmevom. 

3. My Favourite Manson Girl - Alison Umminger



Počet strán: 288
Žáner: contemporary
Dátum vydania: 2016 (ANG)
Hodnotenie na GR: 3,58/5* 
Moje hodnotenie: 3,5/5*

O tejto knihe som počula veľmi veľa protichodných názorov. Je to contemporary (odohráva sa v prítomnosti a v našom svete) o dievčati, ktoré ujde za sestrou do Los Angeles. Jej sestra je aspirujúca herečka a vďaka nej sa Anna (naša hlavná hrdinka) dostane k brigáde - robiť výskum pre film. A skúma práve tzv. Manson Girls, prívrženkyne Charlesa Mansona, ktorému sa podarilo svojím šarmom tieto ženy natoľko opantať, že pre neho vraždili. Kniha skúma otázky, ako sa z normálneho dievčaťa od vedľa stane vrahyňa. Stala by sa v danej dobe Manson girl aj z Anny? Celá táto dejová zápletka bola zaujímavá, obsahovala množstvo reálií a kontroverzných informácií, no knihu bohužiaľ ťahala dolu druhá dejová línia, zápletka, ktorá bola vlastne typická pre teenegerské romány a do knihy o Mansonovi sa mi veľmi nehodila. Keby autorka vypustila teenagerskú romantiku, hodnotenie by bolo vyššie.

4. The Long Walk - Richard Bachman (aka Stephen King)



Počet strán: 370
Žáner: dystopia, thriller
Dátum vydania: 1999 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,11/5* 
Moje hodnotenie: 4/5*

Stephen King napísal pod pseudonymom Richard Bachman niekoľko kníh a všetky sú niečím zaujímavé. Jedna z nich, Rage, je dokonca zakázaná, lebo bola inšpiráciou k niekoľkým školským streľbám. No žiadna z týchto kníh nie je tak úplne typická pre Kinga. Bachmanove knihy nie sú horory a je v nich cítiť akúsi väčšiu slobodu písania, pretože keďže Bachmana v tej dobe nikto nepoznal, nebol na neho kladený tlak prísť s ďalším bestsellerom. A aj preto mám tieto knihy rada, sú prirodzené a iné. The Long Walk (Dlhý pochod) sa odohráva v dystopickej Amerike, kde sa každoročne odohráva tzv. Dlhý pochod, v ktorom 100 prihlásených chlapcov kráča stanovenou rýchlosťou až kým nezostane iba jeden. Tomu bude do konca života splnené všetko, po čom jeho srdce túži. Všetci ostatní zomrú. Celý dej je sústredený práve na tento pochod. Od začiatku až po koniec, na vzťahy medzi účastníkmi a vnútorný boj, ktorým sa po čase stáva každý ďalší krok. Napriek tomu, že prostredie a postavy a nemenia, dej nie je jednotvárny, ani nudný a prináša veľmi zaujímavé myšlienky o živote a spoločnosti ako takej. Rozhodne odporúčam!

5. Ready Player One - Ernest Cline



Počet strán: 374
Žáner: lit-rpg
Dátum vydania: 2011 (ANG), 2016 (SK), 2016 (CZ)
Hodnotenie na GR: 4,31/5* 
Moje hodnotenie: 5/5*

Filmová adaptácia tejto knihy pod taktovkou Stevena Spielberga sa blíži do kín, tak už som jednoducho nemohla jej prečítanie odkladať. A recenzie neklamú. Táto kniha je naozaj pecka! Dystopická spoločnosť, v ktorej obyvatelia trávia väčšinu času vo virtuálnej realite nie je až takou vzdialenou predstavou. Hlavný hrdina, Wade, nie je výnimkou. Po smrti tvorcu tejto virtuálnej reality sa ukáže, že niekde v jej útrobách je ukrytý poklad, no na jeho odkrytie sú potrebné vedomosti z oblasti pop-kultúry 80tych rokov, lebo to bolo obdobie, ktoré tvorca miloval. Tak sa celá spoločnosť stane posadnutá týmto obdobím. Čiže očakávajte množstvo referencí na filmy, seriály, knihy a hry, ktoré vo vás prebudia nostalgiu aj ak ste v 80. rokoch ešte neboli na svete. Ako napríklad ja. Veľa referencií som síce nepoznala, no zážitok z knihy mi to ani náhodou nepokazilo. Práve naopak, teraz mám obrovský zoznam filmov a seriálov, ktoré si musím pozrieť. Dej knihy je tak napínavý, že ním preletíte za 1-2 sedenia a budete chcieť viac. Teraz sa aspoň môžeme tešiť do kina a podľa prvých recenzií Spielberg nesklamal! 


6. The Running Man - Richard Bachman (aka Stephen King)


Počet strán: 336
Žáner: thriller
Dátum vydania: 1999 (ANG)
Hodnotenie na GR: 3,83/5* 
Moje hodnotenie: 4/5*

Ďalšia z Kingových kníh, ktoré napísal pod pseudonymom Richard Bachman je Running man - dystipia o spoločnosti, kde sú ľudia natoľko zúfalí, že sa prihlasujú do televíznych súťaží, v ktorých je pravdepodobné, že sa ťažko zrania alebo zomrú - len aby ich rodina bola potom zabezpečená. To je aj Richardov prípad. No jemu pridelia súťaž, ktorá je najväčšia zo všetkých - Lov. Jeho úlohou je prežiť 30 dní a nenechať sa uloviť. Doterajší rekord? 8 dní. Asi nie je prekvapením, že kniha je veľmi napínavá a nebudete ju chcieť odložiť. Ku koncu si užijete aj množstvo akcie, ktorá takmer pripomína Hollywoodsky veľkofilm. Ako zvyčajne, Bachman nesklamal!

Celkový súhrn vyzerá takto:

Počet prečítaných kníh: 6
Najobľúbenejšia kniha: Ready Player One
Najmenej obľúbená kniha: Renegades

Čo ste čítali vy? Zaujalo vás niečo z môjho zoznamu? Dajte mi vedieť! :3

6 komentárov:

  1. Na Renegáty se dost těším (ačkoli to slabé hodnocení mě teď trochu znejistělo), tak snad se mi budou líbit. Já jsem za únor přečetla tři knihy. Skleněná past mě strašným způsobem zklamala a dostala 1*. Ale naštěstí mi pak spravila chuť Má Lady Jane a Faja, z obou jsem byla fakt nadšená. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Má Lady Jane je úplne super, už sa neviem dočkať tej druhej knihy v sérií :333

      Odstrániť
  2. My favorite Manson girl (já to četla pod názvem American Girls) pro mě byla velmi špatná kniha a dokonce jedna z nejhorších, co jsem kdy četla. Anna byla šílená hrdinka, celou knihu se vůbec nic nedělo a to o Mansonových děvčatech mi taky přišla trochu blbost (jakože celý ten případ je skvěle creepy a zajímavý, ale do té knihy se mi to fakt nehodilo a navíc autorka tahala jenom hrozně dílčí informace). A Ready Player One teď čtu a zatím se mi to dost líbí. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež chceš stihnúť Ready Player One ešte pred filmom? :D Ja sa už na to fest teším, aj Anihiláciu som tak čítala kvôli filmu a zrazu ju dali na Netflix, tak som bola rada, že som to stihla :D (inak film je oveľa lepší ako kniha - výnimočne)... tak snáď aj Ready Player One bude dobrý, ale Spielbergovi zatiaľ verím :D

      Odstrániť
  3. King <3
    A jinak My favourite Manson girl vypadá hodně zajímavě, vůbec jsem o knize nevěděla, ale chápu, že teen romantika takovouhle knihu dost pokazí, ale ten nápad vypadá super...! :-)
    (Mimochodem, miluju tvoje fotky na insta! :-D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem!!! Musím sa prinútiť viac fotiť už :D ale akurát dnes som si kúpila takú peknú umelú viazaničku levandule, tak mám motiváciu :D

      Odstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.